Publicaties

Kleding als Taal. Het stijlkwadrantenspel laat zien wie je bent.
Source: Eva Hollander
KLEDING ALS TAAL
Hoe laat je met je kleding zien wie jij bent? Image consultant Eva Hollander ontwikkelde het Stijlkwadrantenspel®, dat een heldere uitleg en oefeningen, duidelijke voorbeelden en handvatten geeft om je authentieke kledingstijl te ontdekken. Een belangrijk instrument hierbij is het innerlijk kompas. Hiermee breng je je innerlijke rijkdom in beeld en leer je die te vertalen naar je kleding, zodat je uiterlijk in harmonie is met je innerlijk.
Ter inspiratie vertellen negen verschillende mensen, twee mannen en zeven vrouwen, wie zij zijn en hoe zij dit in allerlei verschillende gelegenheden laten zien met hun kleding.

Kleding als taal verbindt spiritualiteit – komen tot je kern, het ervaren van je innerlijk licht – met de dagelijkse praktijk: Wat zal ik vandaag aantrekken? of: Hoe maak ik mijn werkkleding persoonlijk en representatief? Het boek stelt op speelse wijze indringende vragen aan de orde als: Wie ben ik? Wat wil ik echt? Hoe laat ik mezelf zien? Hoe kan kleding mij ondersteunen in mijn persoonlijke groei?

Eva Hollander (1962) geeft integraal kledingadvies aan particulieren en bedrijven. Daarnaast geeft zij de Masteropleiding tot integraal image consultant. Ze werkt al negen jaar met haar Stijlkwadrantenspel®, de eerste methode waarmee je je essentie in beeld kunt brengen en naar kleding kunt vertalen.
Eva Hollander woont en werkt in Amsterdam (De Stijlstudio).

Prijs € 29,90 uitgeverij Altamira, isbn 978 90 6963 860 7

01-01-2013

Terug naar boven


De eerste dertig seconden bepalen of de klant met je verder gaat
Source: Bankbreed, juni 2006 Interne ABN AMRO publicatie , tekst : Anja Kous
Accountmanagers krijgen netwerk- en kleuradviezen tijdens training
Smeer bij een eerste kennismaking niet meteen je product aan en laat nooit een stuk been zien tussen je sok en je broekspijp.
Twee tips die accountmanagers van de kantoren Amsterdam-Zuidoost, Amsterdam-Centrum en Amstelveen onlangs kregen tijdens een gezamenlijke netwerk- en kleur/stijladviestraining.


‘De trainingen maken je bewust van hoe je kijkt, hoe je overkomt en wat kleur en vorm voor je kunnen doen’, vertelt districtsdirecteur Zaken Paul Smit. ‘Zowel bij acquisitie, netwerken als in klantgesprekken bepalen de eerste dertig seconden of je gesprekspartner met jou verder gaat. Je kleding versterkt of verzwakt de indruk die je maakt.’
Paul vindt het belangrijk dat elke medewerker zich bewust is van wat hij uitstraalt en wil dit graag bespreekbaar maken op de afdeling. ‘Iedereen moet in staat zijn een klant te ontmoeten, de assistent en de accountmanager moeten dezelfde professionele uitstraling hebben. Daarom gaan de medewerkers Administratie Advieskantoor binnenkort ook naar de kleurtraining. Dat versterkt het zelfvertrouwen, de teamgeest en de training is nog leuk ook.’

De trainingen waren een mooie gelegenheid om de band tussen de accountmanagers van de verschillende kantoren te verstevigen. ‘Je praat met elkaar over je angsten. Zelfs geroutineerde medewerkers hebben schroom bij het netwerken als ze slecht geslapen hebben.’

Accountmanager Leontien van ´t Wout vond het een nuttige ervaring. ‘Tijdens de netwerktraining leer je jezelf in dertig seconden zodanig te presenteren dat je bij de ander een blijvende herinnering achterlaat. Om je boodschap te ondersteunen krijg je kleding en kleuradviezen. Via sjaaltjes en lappen laten ze zien hoe bepaalde kleuren je bleek maken of juist ophalen.’
Accountmanager Bas Kuijer vult aan: ‘Je leert dat iets niet per se goed of fout is, maar dat het belangrijk is dat het bij jou en de situatie past. Een knalrode das straalt bijvoorbeeld kracht uit. Bedenk wel dat je daarmee opvalt.’

Tips voor kleur en stijl
GOED

  • De onderkant van de das moet net op je broekband hangen.
  • De manchetten van je overhemd moeten onder de mouwen van je colbert uitkomen.
  • Schoenen en riem hebben bij voorkeur dezelfde kleur.
  • Houd er rekening mee dat je rok korter is als je gaat zitten.
  • Als je een gezelschap toespreekt, kan een helder gekleurde das ondersteunend werken.
  • Zodra de gaatjes in je riem slijten, moet je hem vervangen.

    FOUT
  • Strik je das niet te lang, te kort of te los. Zorg dat de knoop niet scheef zit.
  • Drie keer strepen, in pak, overhemd en das, is te veel.
  • Laat geen stuk been zien tussen je sok en je broekspijp.
  • In een persoonlijk gesprek kan een felgekleurde das storend zijn.

    Tips voor netwerken
    GOED

  • Wees je bewust van het doel van het netwerken: kennismaken, praten, vertrouwen winnen.
  • Introduceer jezelf krachtig. Prikkel de nieuwsgierigheid van de ander.
  • Zeg iets dat bij je past (geen cliché).
  • Geef duidelijk aan wat je voor die persoon kunt betekenen (geen algemeen verhaal)
  • Concentreer je op je gesprekspartner. Laat je niet afleiden.
  • Houd afstand. Mensen stellen prijs op hun comfortzone.
  • Probeer een vervolggesprek te regelen.
  • Als je op een nette manier van iemand af wilt komen: ‘Fijn dat ik u gesproken hebt. Ik zie nog meer interessante mensen die ik wil spreken.’

    FOUT
  • Als je niet lekker in je vel zit, straal je dat uit. Ga dan niet netwerken.
  • Als je met meerdere collega’s bent, klit dan niet samen, maar verspreid je en val aan.
  • Begin en een eerste gesprek niet meteen over producten.
  • Onderbreek een gesprek niet om een ander gedag te zeggen.
  • Doe geen loze beloften zoals ‘Ik bel u nog wel’.

    Voor meer informatie over netwerktrainingen en workshops:
    Daphne Medik
    www.dmmcommunication.nl

    08-06-2010

    Terug naar boven


    De Magie van Kleur
    Source: Nouveau mei 2009, tekst door Mirjam Luijten

    Rood prikkelt onze zinnen, blauw is goed voor de concentratie en oranje maakt blij. Kleur is overal en ongemerkt speelt het een grote rol in ons leven. Het kan zelfs genezen: kleurenpunctuur is een erkende therapie.

    We vinden het vanzelfsprekend om kleuren te gebruiken als we een stemming willen uitdrukken: groen zien van jaloezie, rood aanlopen van woede, wit wegtrekken van schrik. Waar we ons minder van bewust zijn is dat kleuren deze stemming niet alleen weergeven, maar ook beïnvloeden. Wie uren achter elkaar in een grijze ruimte doorbrengt, zal daar niet vrolijker van worden. Diezelfde kamer met zonnig geel geschilderde muren zal ons ongetwijfeld een stuk opgewekter stemmen.
    “Kleur is een elektromagnetische golf met een bepaalde frequentie,” vertelt de in kleur gespecialiseerde kleur- en stijladviseur, Eva Hollander. “Wij mensen hebben ook een elektromagnetisch veld om ons heen en die verschillende golven werken op elkaar. De een is hier gevoeliger voor dan de ander. Wat goed is voor mevrouw A, is dat niet automatisch voor mevrouw B. Ik ben dan ook heel voorzichtig met kleur en zal nooit iemand klakkeloos adviseren om bijvoorbeeld rood aan te trekken. Stel je maar voor dat je van top tot teen gehuld bent in rood. Dat zal een ander gevoel geven dan een outfit in geel of blauw. Rood is een warme, krachtige kleur, die de lichaamstemperatuur daadwerkelijk doet stijgen. Terwijl blauw er juist voor zorgt dat je temperatuur daalt. Geel daarentegen is een vrolijke kleur die je naar buiten trekt.”

    De verbinding tussen uiterlijk en innerlijk
    “Wij zijn gewend om kleur te interpreteren via onze ogen,” vervolgt Eva. “Maar er zijn ook nog andere kanalen waardoor we kleur voelen, alleen werkt dat subtieler. Ik heb eens een kleuradvies gegeven aan blinden en slechtzienden en wat me opviel was dat mensen die helemaal niets konden zien, beter wisten welke kleur hen stond dan de mensen met een beperkt gezichtsvermogen. De laatste kozen vaak voor harde kleuren omdat zij dit nog konden waarnemen, terwijl blinde mensen op hun gevoel afgingen. Zo was er een blinde mevrouw met een porseleinachtige huid waarover een vleugje framboosroze lag. Haar ogenleden hingen naar beneden zodat haar irissen niet te zien waren. Eerst legde ik een lap goudkleurige stof die niet harmoniseerde met haar huid, onder haar gezicht. Er gebeurde niets. Maar toen ik hetzelfde deed met een zilverkleurige stof, reageerde haar lichaam onmiddellijk. Haar ogen gingen open, prachtig helderblauw, en ze begon te stralen. Zelf kon ze het niet zien, maar ze voelde wel dat deze kleur bij haar paste.”

    Kleur als brug
    “Kleur is de verbindende schakel tussen je uiterlijk en je innerlijk. Als je uiterlijke kleuren overeenstemmen met je innerlijk, kom je meer in je kracht te staan. Dit geeft rust en zelfvertrouwen. Als mensen bij mij komen voor een kleuradvies, kijk ik eerst naar de huid, haar en oogkleur. Sommige mensen hebben een framboosroze toon in hun huid, andere hebben een zalmroze. Draag je kleuren die met je huidtoon in harmonie zijn, dan maakt het je mooi en stralend. Kleuren die ertegenin gaan, framboosroze tonen bij een zalmroze huid, maken vaal. Daarnaast speelt het contrast tussen de huid, haar en oogkleur, ook een rol bij het kiezen van een kleur.
    Vervolgens komt het innerlijk om de hoek kijken. Iemand kan aan de buitenkant overwegend milde kleuren hebben, bijvoorbeeld blauwe ogen in combinatie met blond haar en een lichte huid, maar dat zegt niets over haar binnenkant. Die is misschien heel temperamentvol en daar passen dus andere kleuren bij. Daar moet je naar op zoek.
    Soms zijn de uiterlijke kleuren in conflict met het innerlijk en ‘verdwijnen’ mensen in een kleur. Dan zie je eerst een leuk jasje lopen en vervolgens ontdek je dat er ook nog iemand in zit.
    Elke kleur heeft zijn eigen boodschap waarmee je kunt laten zien wie je bent. Overigens wil dat niet zeggen dat je per se kleur moet dragen. Sommige mensen hebben er behoefte aan zich af te schermen met donkere kleding. Dat is prima, maar ook dan kan je kiezen voor een tint die jouw innerlijke schoonheid tot zijn recht laat komen. Zwart is vrij hard en kan alle kleur uit je gezicht trekken. Zachter donkerbruin is dan misschien beter. Je kunt ook kiezen voor ondergoed in een kleur van je keuze, een gekleurd topje onder een truitje of een sieraad. Op deze manier creëer je een kleiner en dus minder opvallend kleuroppervlak, terwijl je toch licht brengt in het geheel.”

    20-04-2009

    Terug naar boven


    Zij kleuren het leven mooier
    Source: Nouveau november 2008, bijlage over Inspiratie. Tekst Germaine van Ast, foto Anne Reinke

    Straal je met je kleding uit wie je echt bent? Wat wil je uitstralen? Het unieke van jezelf naar voren halen, dat probeer ik tot stand te brengen. Vergeleken met Italië of Frankrijk zijn Nederlanders vaak een beetje ‘makkelijk’ gekleed, dat kan beter!
    In Italië loopt met ook in jeans en een T-shirt, maar dan wel in een perfect zittiend model en een goedgevormd T-shirt.

    Zelfs als je niet je dag hebt of liever een beetje op de achtergrond blijft, kun je er op je best uitzien. De basis is kleurkennis: de kleuren die overeenkomen met je eigen tinten geven een gezonde en mooie uitstraling. Ik analyseer de tint van de huid, ogen en haren en voer die kleuren op de computer in. Met deze gegevens ontwikkelt het computerprogramma een kaart met tinten die specifiek bij jou als persoon passen. Als je vervolgens weet welke tinten rood voor jou geschikt zijn, bekijken we samen of een compleet rood pak dan het beste werkt of misschien een detail. In het stijladvies kijken we welke modellen en stoffen je een sprekender uiterlijk geven.

    Wat mijn werkwijze onderscheidend maakt is dat ik met mijn kledingadvies vooral ook probeer het innerlijk een plek te geven. Op het moment werk ik aan een boek over de taal van kleding, dat ook een stap verder gaat dan kleur- en stijladvies. Daar kunnen mensen straks zelf mee aan de slag. Het blijft heerlijk om te zien hoe iemand door een goed advies helemaal opfleurt.”

    05-11-2008

    Terug naar boven


    Laat je zien!
    Source: Natural Body, juli-augustus 2006, tekst: Jan Beenen
    Zo van buiten, zo van binnen. Wat zegt het uiterlijk over het innerlijk van de mens? In elk geval meer dan wij doorgaans denken. Iedereen dat het heel wat uitmaakt of je je kleedt als een morsige kunstenaar of als een onweerstaanbare diva. Maar komt je bedoeling ook echt tot uitdrukking?

    Jan Beenen ging na een confronterende blik in de spiegel, op zoek naar het geheim achter kleur en stijl Zo belandde hij bij De Stijlstudio van Eva Hollander, kleurstyliste te Amsterdam – en onderging een ware metamorfose.

    “Spot uit, licht aan. Helder licht. Ik krijg een witte schort om mijn nek en kijk naar mezelf in de spiegel. Even heb ik het idee dat ik in de stoel van de kapper zit. Even, want al gauw verschijnen er gekleurde doeken onder mijn gezicht. Ik bevind mij in De Stijlstudio in de Amsterdamse Pijp. Daar krijg ik een kleuradvies voor mijn kleding van styliste Eva Hollander. “Dit witte licht is als daglicht”, zegt Eva, “daardoor zie je goed de teint van je gezicht en dat is belangrijk want die bepaalt, samen met de kleuren in je haar, lippen en ogen, welke tinten bij jou passen. In pashokjes is het licht meestal gelig. Dat vinden wij in de Lage Landen zo ‘gezellig’. Maar daardoor krijg je wél een vertekend beeld.”
    Nou, dat blijkt, als Eva tekens verschillende stoffen in alsmaar andere tinten onder mijn kin houdt. Het resultaat is verbluffend. In een paskamer vind ik het altijd al gauw best, maar nu zie ik onmiddellijk welke kleuren me goed staan en welke helemaal niet. Bij pasteltinten oog ik als een zuurstok waar een flets, saai hoofd boven uit piekt. Bij blauw en kleuren waar een vleugje oranje doorheen schemert, zoals varianten bruin en bordeauxrood, fleur ik helemaal op. “Het zijn kleuren die als ondertoon in je gezicht terug zijn te vinden”, legt Eva gewillig uit.

      
    pasteltinten staan goed bij licht haar en lichte huid

    Ongedragen
    Een week later, maandagavond. In haar studio annex woonhuis geeft Eva een demonstratie van wat kleuren en kledingstijl met een mens vermogen te doen. Aan haar enthousiasme is duidelijk te merken dat ze houdt van haar vak. Met zijn tienen vormen we een kring. Er zitten meiden van achter in de twintig tussen, een dertiger, enkele veertigers en iemand van tegen de vijftig. Gek genoeg had ik alleen vrouwen verwacht, maar ook Peter heeft zijn weg naar De Stijlstudio gevonden. Samen met een vriendin. Van de aanwezigen ziet de één er wat fleuriger uit dan de ander, maar dat ze nou echt slecht gekleed gaan kan ik niet zeggen. De vrouwen zelf zijn echter niet blij met hetgeen ze dragen. Irma: “Ik heb vorige week een paar schoenen gekocht die ik dezelfde dag nog in de afvalbak heb gegooid. Dat overkomt me regelmatig en het kost me handenvol geld.” Monique zit met hetzelfde probleem. “Soms zie ik in de winkel iets hangen en denk ik: ‘O, wat een mooi jasje.’ En dan blijkt het thuis toch ineens niet te staan. Ik heb een kast vol ongedragen kleren! Zonde hè?” Een ander zegt van zichzelf geen smaak te hebben. “Ik zie er altijd zo alledaags uit, maar ik weet niet hoe ik dat kan veranderen.” Stuk voor stuk zijn de aanwezigen nieuwsgierig en op zoek naar kleren en kleuren waarin ze beter tot hun recht komen.

    Opwindend toetje
    “Kleren oefenen altijd invloed uit. Positief of negatief”, zegt Eva. Om dat duidelijk te maken, vraagt ze ons de ogen te sluiten en ons voor te stellen dat we aan een romantisch dinertje zitten met onze prins op het witte paard of goudharige sprookjesprinses. “Het belooft een prachtige avond te worden met misschien wel een heel opwindend toetje…”, fluistert Eva ondeugend. Het wordt helaas wat minder spannend als we ons ineens moeten herinneren, versleten ondergoed te dragen met een gat erin. “Hoe voel je je dan?”, vraagt Eva. Ik denk heimelijk dat we het toetje dan maar in het donker moeten eten, maar iemand anders uit het gezelschap zegt: “Ik word helemaal nerveus en mijn beeld spat uiteen.” Want ja, met een mooi setje aan voelen we ons veel verleidelijker. “En ondergoed zíé je niet eens”, benadrukt Eva, “dus kun je nagaan hoe groot de invloed is van kleren die je wél ziet”.
    Dat wordt duidelijk als we onze fantasie moeten verplaatsen van het romantische kaarslicht naar een stoel op het terras. “Ik loop langs en jullie roepen wat je denkt dat ik ga doen.” Eva trekt telkens een ander jasje aan. Een nauwsluitend ding, een jasje met streepjes, een pluizig geval en ga zo maar door. Ze doet knopen open en dicht, verwisselt haar ketting voor een shawl, schikt de accessoires op verschillende manieren, doet haar kraag omhoog, rolt de mouwen op. En telkens verandert ons beeld van haar radicaal. “Dit staat zakelijk, je gaat naar je werk op een bank” roept iemand bij het gestreepte jasje. Bij andere jasjes gaat ze naar iets kunstzinnigs, naar een fitnessclub, is ze werkzaam in een crèche. We zijn telkens behoorlijk eensgezind in ons commentaar. Kleren drukken kennelijk iets algemeen herkenbaars uit en bij elke gelegenheid past zo te horen een bepaalde kledingstijl. “En als ik in deze outfit naar een sollicitatiegesprek ga?” vraagt Eva bij het showen van een lang, pastelkleurig jasje. “Dan word je nooit aangenomen”, roepen wij in koor. Verbazingwekkend.

    Spelen met kleuren
    De verbazing wordt nog groter als Eva met kleuren gaat spelen. Ik had in de persoonlijke sessie al gezien hoe sommige kleuren mij flatteren, maar nu zie ik ook hoe dat per persoon verschilt. Eva showt een groen jasje. Ze wordt zelf haast onzichtbaar, terwijl Peter in datzelfde jasje tot leven komt. Kleuren kunnen iemand een smoel geven, maar ook erg afleiden, waardoor zijn of haar gezicht als het ware ‘verdwijnt’, niet meer uit de verf komt. Wanneer Eva een rode shawl omdoet, worden mijn blikken als vanzelf naar die kleur toe gezogen. Terwijl het gezicht van één van de jonge meiden bij diezelfde rode shawl ontzettend mooi uitkomt. Een zwaar opgemaakte vrouw sluit daar op aan en verzucht dat anderen haar nooit aankijken en dat ze probeert op te vallen door veel make-up te gebruiken. Met andere kleuren onder haar kin kijk ik automatisch naar haar gezicht. “Wat bizar”, zegt een meisje vol verwondering. Ze ziet blijkbaar hetzelfde als ik.

    Wie kiest voor een persoonlijk kleuradvies in De Stijlstudio krijgt een kleurenkaart mee van de tinten die bij je passen. Je kunt ook een individuele kleurenwaaier laten maken met ‘jouw’ 42 kleuren. “Ik heb de mijne altijd in mijn tas zitten als ik ga shoppen, maar je moet er wel mee leren omgaan”, zegt Justine, die al eens eerder bij Eva voor een kleuradvies is geweest. “Je legt de waaier op het kledingstuk of de make-up die je wilt kopen en kijkt of de kleur daarvan past bij die van de waaier. Het hoeven niet precies dezelfde kleuren te zijn, maar ze moeten wél matchen.”

    Korte beentjes in hoge broek
    Eva laat met verschillende modellen, vormen, stoffen en dessins zien dat je je uiterlijk eveneens kan beïnvloeden door de stijl van kleden. “De melodielijn van je lichaam bepaalt de vorm”, zegt Eva. “Bij mensen met een rond gezicht staat het bijvoorbeeld mooi als die lijnen terugkomen in het kledingontwerp. Rechte lijnen en vierkante vormen zijn meer in harmonie met een rechthoekig gezicht.” En bepaalde lichaamsvormen kun je accentueren of juist verdoezelen. Of “balans brengen in de verhoudingen”, zoals Eva het noemt. Ze houdt twee vellen papier omhoog. Naast elkaar. De ene met een dikke streep van links naar rechts, de andere met een streep van boven naar beneden. Het blad met de horizontale streep lijkt veel breder dan dat met de verticale streep, maar ze zijn allebei even groot. Daar kun je dus gebruik van maken als je langer en slanker, of juist breder en korter wilt lijken. “Hebben jullie gezien dat ik korte beentjes heb vergeleken met mijn bovenlijf?”, vraagt Eva. Niemand is het opgevallen. “Dat komt door de hoge broek die ik aan heb”, legt ze uit. “Daarin lijken mijn benen langer.”
    We vallen de hele avond van de ene in de andere verrassing. De tijd vliegt dan ook voorbij. Eva besluit met haar specialiteit: hoe je je persoonlijkheid kunt tonen, je innerlijk bloot kunt leggen in je kledij. Dat is haar zogenoemde ‘Hart en Ziel traject’. Vrouwelijkheid, mannelijkheid, wijsheid, kracht, passie, creativiteit… Om die persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen tot uitdrukking te brengen kunnen kleren en kleuren je ondersteunen. “Want”, besluit Eva, iedereen is een bloem die tot bloei kan komen.” Met deze wijsheid in mijn achterhoofd loop ik even later in mijn flatteuze bruine jasje de straat op. Vele kleurenervaringen rijker. Ach ja, kleding is een strategie, én je visitekaartje. Met de juiste ingrediënten onthult je omhulsel letterlijk je hart en ziel. – Moet je mij horen…!”

    14-07-2007

    Terug naar boven


    Een bloem die tot bloei kan komen
    Source: Metro woensdag 7 februari 2007






    Dit verzin je niet. Eva Hollander is een kleurstyliste die kledingadviezen geeft en ze woont in de… Robijnstraat!

    ‘Fleur & Fijn’ zou trouwens Eva’s middle name kunnen zijn, want ze ontvangt me met een stralende lach die je doet vergeten dat het winter is en in een fuchsia-roze blouse, die al even vrolijk stemt. De lippenstift kleurt er perfect bij. “Knalroze is mijn bedrijfskleur. Lekker stout!” grijnst ze veelbetekenend.
    Ik stel daar een ietwat deprimerende zwarte trui tegenover. Een trui die mijn gemoedstoestand overigens prima weergeeft. Ik heb het niet zo op dit jaargetijde. Goed, ellende als bevroren sloten en blauwe vingers om een mok hete chocolademelk zijn ons dit jaar vooralsnog bespaard gebleven, maar leuk is anders. Was het alvast maar weer rokjesdag…
    Om privé en zakelijk toch eens wat kleur -en stijl!- aan mijn leven te geven, heb ik afgesproken met Eva, die aan huis workshops geeft onder de intrigerende titel ‘kleding als communicatiemiddel’. Dat huis, in de kleurrijke volksbuurt De Pijp, gaat door het leven als De Stijlstudio. Uit de folder: ‘De Stijlstudio biedt u praktische manieren om te ontdekken wat uw unieke schoonheid is - en welke kledingstijl die zichtbaar maakt.’

    Vanaf het moment dat ik haar in de deuropening van haar Stijlstudio de bevallige hand druk, mag ik haar. Onbewust bevestig ik daarmee wat Eva zelf altijd beweert. “Kleding is een communicatiemiddel,” zegt ze, “en zorgt onmiddellijk voor een oordeel.” En dan ligt het er volgens haar ook nog maar helemaal aan hóe je die kleding draagt. “Een moslima met een hoofddoekje wordt door sommige mensen eng gevonden, maar als ze datzelfde doekje om haar middel zou slaan, denken die mensen ineens: wat loopt daar een hip meisje! Kleding is dus veel meer dan het bedekken van je naaktheid. Want als dat alleen het geval was, dan zouden we allemaal hetzelfde dragen.”

    Ja of nee
    “Daarom,” zegt Eva, terwijl ze koffie inschenkt, “is kleding ook zo verschrikkelijk belangrijk bij bijvoorbeeld een sollicitatie- of acquisitiegesprek. Je komt binnen en in drie seconden zegt je gesprekspartner inwendig ‘ja’ of ‘nee’. En dat beeld kun je in de loop van het gesprek nog wel wat bijsturen, maar in termen van besluiten nemen en conclusies trekken is de eerste indruk vrijwel allesbepalend. Heel basaal ja, maar het is niet anders.”
    Mijn eerste indruk van Eva? Een smaakvol geklede, aantrekkelijke vrouw met een prachtig figuur en fijne lange benen. Fout! Dat laatste dan. Eva heeft juist korte beentjes, zegt ze zelf, maar door een wijde, hoge broek te dragen (“model Marlène Dietrich”) lijkt het voor de buitenwereld alsof ze het onderstel heeft van een gazelle. Het is een van de vele trucs die ze in huis heeft. Trucs, die ze als deskundige wil delen met - met name - het bedrijfsleven. Onder het motto ‘Laat uw werknemers ontdekken hoe zij een professionele uitstraling kunnen creëren’, komt zij graag in de kantoortuin vertellen over passende kledij – en dat ‘passend’ is dan voor tweeërlei uitleg vatbaar. Ze laat me een foto zien van zichzelf, verzuipend in een veel te groot, beige colbertje. Het ziet er armetierig uit, terwijl datzelfde jasje om de schouders van een volumineuze blondine ineens wél gezien mag worden. Eva: “En dan kan ik nog zo’n goeie sollicitatiebrief hebben geschreven, met dit jasje ben ík kansloos.”

    Knalgroen stropdas
    Ook de kleur van de kleding dient nauw aan te sluiten bij de uit te dragen boodschap. Eva: ‘Toen George W. Bush Irak de oorlog verklaarde, droeg ie geen knalgroene stropdas. Nee, hij had een antracietkleurig pak aan, met een wit overhemd en een donkerrode das. Dat is een combinatie die macht en autoriteit uitstraalt. Stel dat hij daar had gestaan met een licht pak en die knalgroene das. ‘Het ultimatum is verstreken, we vallen Irak aan!’ Dan komt de boodschap echt niet over hoor. ‘Veel plezier!’ denk je dan.” Nog een wijze les: “Zorg er als vrouw voor dat je rok niet te kort is, als je een gezelschap toespreekt.” En, als ik tegensputter: “Tenzij je wilt dat je toehoorders niet luisteren naar wat je te melden hebt, maar alleen over je gaan fantaseren.” Prompt krijg ik een kleur. Vermiljoenrood, vermoed ik.

    Kleurdiagnose
    En dat, terwijl een combinatie van bijvoorbeeld helder lichtblauw en donkergrijs mij volgens Eva veel beter staat. Dat komt althans naar voren uit de kleurdiagnose waaraan ik mij vrijwillig onderwerp. Daarbij fladdert Eva met een kleurwaaier om me heen, waarbij ze telkens verschillend gekleurde lapjes stof onder mijn kin houdt. Een blik in de spiegel leert dat ik bij elke nieuwe tint een andere uitstraling krijg. Conclusie: donkere kleuren staan mij het best, maar ik krijg de vermaning dat ik daarbij niet tot het uiterste moet gaan. Vandaar het welgemeende advies om lichtblauw met donkergrijs te combineren. Tenminste, als ik ‘keurig en bescheiden’ wil overkomen. Wil ik dat? Ja, dat wil ik wel, in 2007.
    “Vergeet niet,” roept Eva in de deuropening, terwijl ik de trap naar de buitendeur afdaal, “dat iedereen een bloem is die tot bloei kan komen!” Kijk, daar kan ik wat mee, denk ik, terwijl boven mijn hoofd het wolkendek begint te lekken. Vlug schiet ik een portiek in om beschutting te zoeken tegen de neerkletterende regen. Want, zo verzin ik ter plekke een oude Chinese wijsheid, zelfs de mooiste bloem is niet gebaat bij een teveel aan water.

    09-02-2007

    Terug naar boven


    Innerlijk als bron voor schoonheid
    Source: Kleurenvisie najaar 2006, Nederlandse Vereniging van Kleurenstudies, tekst: Nicole Wark

    In gesprek met Eva Hollander
    Op woensdag 28 juli had het weer het goed met ons voor met prachtige Hollandse wolkenluchten, een zonnetje en een koele bries. Malgosia en ik gingen naar Amsterdam voor een interview met Eva Hollander van De Stijlstudio. Het voelt een beetje als ‘spijbelen’ maar is heel functioneel: als Malgosia een kleuradvies krijgt kan ik schrijven.

    In een portaal waar het multiculturele karakter van de naambordjes springt, is er maar één Eva Hollander en die ontvangt ons in haar stijlstudio. Na een kopje koffie komen al snel de stoel, de spiegel en de lampen komen tevoorschijn en wordt de make-up verwijderd. Een kleuradvies maakt je op ‘lijfeigen’ kleuren en bij daglicht. In Nederland heb je daarvoor speciale tl-buizen nodig, omdat ons standaard kunstlicht aan de gele kant is.

    Spelen met kleuren
    Dan volgt het ‘spel’ met stoffen en kleuren. Dat begint met een zestal ‘regenboogkragen’ die bestaan uit de beroemde kleurenparen: warm - koel, licht - donker en puur - laag verzadigd. Elk van die reeksen bestaat uit zeker dertig kleuren, zodat je telkens kijkt naar warme bruinen tegenover koele bruinen of warme blauwen tegenover koele. Het opmerkelijke is dat iemand in die kleuren of intensiteiten kan opbloeien of wegkwijnen. En het was goed zichtbaar dat je soms goed bepaalde warme groenen kan hebben maar geen warme blauwen verdraagt. Al kijkend ontstaat er langzaamaan een beeld van de kleuren die iemand goed passen.

    Maar wat te doen bij een enorm verlangen naar het dragen van een kleur die gewoon niet jou kleur is? Dan pas je het terts principe toe. Wanneer je hart uitgaat naar een heldere pure kleur en die past niet bij je, dan kun je het combineren met een kleur die wel goed bij je past. En dan zorg je dat je een T-shirt van die kleur onder je colbertje draagt. Het uitvinden van geschikte combinaties gebeurd met een verscheidenheid aan lapjes en kleurdoeken.

    Op dat moment was uit het gesprek al duidelijk geworden dat een kleuradvies meer is dat de optelsom van huid- en haar- en ogenkleur. Met die optelsom bied je een technisch kleuradvies. Maar, wil je de mens achter het uiterlijk al in een eerste visuele indruk laten meespreken, dan wordt het kleuradvies breder en is het doel de psyche te laten meespreken. De vorm en de stof spreken dan een belangrijk woord mee, met zoals de al dan niet gebruikte contrasten en kleur.

    Een consult eindigt meestal met een tastbare bewijslast van voor jou geschikte kleuren, die je mee naar huis kunt nemen. Wat je mee naar huis neemt is afhankelijk van het systeem waar jou kleurenconsulent mee werkt en soms ook van je eigen voorkeur. Je kunt een kaartje meekrijgen dat je als een soort kleurenpaspoort bij je kunt dragen. In de winkel is dat kaartje (10 bij 5 cm) snel getrokken en tegen het kledingstuk van je keuze aangelegd. Soms krijg je een voor jou persoonlijk samengestelde kleurenwaaier mee. Ook deze is bedoeld als hulpmiddel bij het winkelen. Afhankelijk van jou behoefte en van de visie en inzichten van de kleuradviseur is die waaier meer of minder persoonlijk en uniek.

    Hoe ben jij kleuradviseur geworden?
    Na de middelbare school ben ik de Z-verpleging ingegaan. Als een vervolg daarop volgde ik de opleiding tot kunstzinnig therapeut aan de Wervel in Zeist. Maar al tijdens mijn stages werd het me duidelijk dat ik geen therapeut was. Na een vervolg van twee jaar op de Rietveld Academie wist ik dat ik ook geen kunstenaar wilde zijn. In mijn werk als kleuradviseuse komt mijn gevoel voor esthetiek goed samen met het bijdragen aan heling. Want mensen goed in de kleren zetten maakt niet alleen dat iemand er beter uitziet, maar draagt bij aan een goed zelfgevoel.

    Maar kleuradviseur ben ik geleidelijk aan geworden. Er was die vriendin die me een kleuradvies cadeau gaf. Een onderdeel daarvan was het bezoek aan een kledingwinkel die ingericht was om de 4 veelgebruikte hoofd kleurtypen. Er was een hoek met zomer kleding, winter, lente en ook herfstkleding. Toen viel me op hoe beperkt deze benadering in feite was. Vorm speelt zo’n belangrijke rol bij kleding en vlak ook de rol van de stof niet uit. Blijkbaar had ik uitgesproken meningen die door mijn vriendinnen werden gewaardeerd. Ze vroegen me steeds vaker mee als ze kleren gingen kopen.

    Dat ook anderen daar behoefte aan kunnen hebben bleek vervolgens uit een kleine krantenadvertentie. Daarin vroeg een man ondersteuning bij het kopen van meer vrouwelijke kleding. Met een klein budget en een middag winkelen had die man kleren waar hij zich lekker in voelde en waar hij ook goed mee naar zijn werk kon. En toen is het balletje verder gaan rollen en ben ik ook de opleiding gaan doen.

    Heb je een specialisatie?
    Zoals je al uit de beschrijving hebt kunnen horen kijk ik verder dan huid-, haar- en ogenkleur. Iemands karkater, psyche, zelfs de ziel kun je zichtbaar maken. Daarvoor heb ik het Hart en Zieltraject ontwikkeld. Dat kan ik geen kleurconsult te noemen. Dan ben je zo bezig iemands kern zichtbaar te maken. Dat gebeurt aan de hand van vragenlijsten en het maken van keuzes.
    Overigens zijn de mensen die dit Hart en Zieltraject volgen, degenen die ook terugkomen. Een kleurconsult is vaak eenmalig. Maar de mens is innerlijk in beweging en dan kan de uitstraling ook voor bijwerken in aanmerking komen.

    Mode en voorkeurskleuren?
    Mode speelt geen rol in mijn werk. Wanneer een kleur modieus is dan betekent dat een goede beschikbaarheid en dat is gewoon gemakkelijk. Mijn werk richt zich op wat bij iemand past. De kleuren zelf, zijn allemaal tijdloos. Wat ikzelf mooi vind doet er al helemaal niet toe.

    Na mijn eigen vervolgopleiding bij Carla Mathis ben ik ook in ontwikkeling gegaan en draag momenteel meer roze en fuchsia kleuren. Rood is daarentegen taboe in mijn klerenkast. Ik probeer het wel eens, maar draag het niet. Ik verdraag het niet aan mijn lijf. Als ik dan behoefte heb aan die kleur dan koop ik liever bloemen die rood zijn!

    02-07-2006

    Terug naar boven


    'Dressed with Success' Kleding kan succesfactor zijn, maar is niet heiligmakend
    Source: Info Regio zakelijk Magazine, juni 2004, tekst Trudi Barth
    Iedereen geeft met zijn kleding een boodschap af, gewild of ongewild. Wie klanten bezoekt, moet daar rekening mee houden. Maar liefst zonder veel van zichzelf in te leveren. 'Het belangrijkste is dat je jezelf lekker voelt.'

    Hoe blijf je als mens zichtbaar terwijl je kleding een boodschap uitdraagt? Die vraag staat centraal op een netwerkavond van STEW, een organisatie gespecialiseerd in advies en training voor het kleinbedrijf. 'Eigenlijk moet je vier ballen in de lucht houden', zegt image consultant Eva Hollander (De Stijlstudio) tegen de aanwezige ondernemers. 'Je kleding moet bij je persoon passen, het moet duidelijk zijn wat voor soort bedrijf je hebt, het moet aansluiten bij het doel van je bezoek en het soort gelegenheid: bij een kennismaking ga je vaak iets formeler.' Het belangrijkst is dat je jezelf lekker voelt. Beter om té formeel kiezen en dan iets te zakken, dan andersom. Hollander is zelf ondernemer en verzorgt ondermeer bij STEW de cursus 'Dressed with Success' voor ondernemers.

    Hollander laat zien hoe je een boodschap afgeeft met kleding. Ze verzoekt de aanwezigen zich in te beelden dat ze terrasbezoekers zijn en dat zij langsloopt in verschillende creaties. 'Wat doe ik voor werk?' is haar vraag. In haar eigen kleding (een wijde broek, een donkerblauw jasje en een roze sjaal) ziet haar publiek een leidinggevende in het middenkader met een creatief beroep. Dat is heel anders als ze een grijsgroen jasje aantrekt, dat niet goed valt. De netwerkers denken nu dat ze datatypiste is: een lage functie zonder klantencontact. Frappant is dat oneffenheden in haar huid opvallen bij deze kleur. Even later trekt cursist Monique Keuris hetzelfde jasje aan. Haar zit het veel beter en zij straalt in dit kledingstuk wél autoriteit uit.

      
    Het groene jasje valt bij Hollander (linkerfoto) te ruim en staat flets. Bij de cursiste (rechterfoto) past het jasje wel prima.

    Hoewel het voor vrouwen makkelijker is, hoeven ook mannen niet altijd een jasje aan naar een zakelijke afspraak. Zij kunnen ook kiezen voor een mooi vest of een mooi overhemd. 'Voor een grafisch ontwerper is dat bijvoorbeeld prima, er wordt niet verwacht dat hij in pak komt.' zegt Hollander. 'Belangrijk is dat het echt goed zit: je bent beter af met iets van de Hema dat goed zit, dan met iets van Dior dat slecht valt.'
    Kleuren hebben ook betekenis: donkerblauw en zwart maken iemand formeler. Dit kunnen creatievelingen gebruiken bij een acquisitiegesprek. 'Je kunt je identiteit in hele kleine dingen leggen, zoals een horlogebandje', zegt Hollander. Toevallig is er deze avond een vrouw die haar bedrijfslogo draagt in haar sieraden: een visueel beeldmerk dat blijft hangen. Mannen kunnen een dergelijke truc uithalen met een das of trui in hun bedrijfskleur.
    Toch moet ook het verhaal van de ondernemer in orde zijn. Hollander: 'Je kunt het er niet mee winnen. Je verhaal moet natuurlijk goed zijn, maar je kleding geeft wel een betrouwbaar beeld.'

    06-06-2006

    Terug naar boven


    Zichtbaar maken wie je écht bent
    Source: Jonas spiritueel en maatschappelijk magazine, mei 2004, tekst Arianne Collee
    Vrouwen en mannen helpen om hun binnenkant aan de buitenkant zichtbaar te maken, dat is de essentie van het werk van Kleurstyliste Eva Hollander (41 jaar): 'Ik weet wat het me gebracht heeft om me gelukkig in mijn lijf te voelen. Kleding heeft daar veel mee te maken. Je kunt natuurlijk zeggen: 'Ze moeten me maar nemen zoals ik ben' en je buitenkant veronachtzamen, maar dat betekent dat je jezelf juist onzichtbaar maakt en anderen dus moeten raden wie jij in de kern bent. Bovendien is dat fysieke lichaam wél mooi de tempel van je geest!'

    'Kleuren zijn een belangrijk middel om jezelf zichtbaar te maken. Daarom zijn er steeds meer mensen die een kleuranalyse laten doen', vertelt Eva Hollander.
    'Het nadeel van de standaard-analyse is dat het vooral een buitenkant verhaal is; je persoonlijkheid en eigen kleurvoorkeuren worden nauwelijks relevant geacht'.
    Haar benadering is daarom anders: 'Met mijn aanpak wil ik dat de kern van mensen zichtbaar wordt, dus doen iemands karakter, kwaliteiten en liefde voor bepaalde kleuren er juiste wél toe.' Toch start ook Eva haar kleurenanalyse aan de buitenkant: 'De kleuren die je draagt, bepalen namelijk écht of de aandacht naar jou gaat of naar je kleding. Als een vrouw met een blanke doorschijnende huid, zachtblauwe ogen en lichtblond haar zwart draagt, zal die kleur erg afleiden van haar gezicht. Als diezelfde vrouw zachte, warme pasteltinten draagt, leiden die de aandacht juist naar haar gezicht en naar haar ogen, niet voor niets de spiegels van de ziel genoemd. Je moet een geheel met je kleding vormen: ik wil jou zien en niet je jurk!'

    Kleur bekennen
    Eva Hollander heeft al een veelzijdige carriére achter de rug: 'Begonnen als heilpedagoge, kwam ik via de opleiding kunstzinnige therapie bij De Wervel op de kunstacademie terecht en ontdekte daar dat mijn hart toch niet bij 'de kunst om de kunst zelf' lag. Toevallig kreeg ik van een vriendin een kleurenanalyse cadeau en toevallig liep ik iemand tegen het lijf die me wilde inhuren voor het samen uitzoeken van een passende garderobe. Zo ben ik op mijn huidige spoor gekomen. In 1998 startte ik met mijn eigen bedrijf 'De Stijlstudio', waar ik nog steeds dankbaar gebruik maak van de kleurentheorie van Goethe die ik bij De Wervel leerde.' Wie een kleurenanalyse bij haar doet krijgt een individueel afgestemde waaier mee naar huis. 'Want' licht Eva toe, 'nog afgezien van het feit dat ik niet 4 maar 22 types onderscheid, heeft elk mens zijn eigen nuances. De kleuren van zo'n waaier moeten een zo verfijnd mogelijk middel zijn om jezelf mee uit te drukken.'

    Meer vorm, meer kracht
    Naast kleur onderscheidt Eva drie andere middelen om jezelf naar lichaam, ziel en geest te kleden: 'Dat zijn contrast, vorm en stof. Om één geheel te vormen is het mooi om de contrastwerking van je gezicht terug te laten komen in je kleding', licht ze toe. 'maar wil je kracht en autoriteit uitdrukken, dan moet je soms kiezen voor een steviger contrast. Kun jij je een rechter voorstellen in pasteltinten? Ook met vorm en type stof kun je communiceren: kleding met veel vorm (een colbert) straalt meer pit uit dan een uitgezakt vest, en een stevige corduroy geeft meer body dan een dunne, fladderige zijde. Zo kun je gestructureerd en doelbewust spelen met de middelen die je ter beschikking staan. En dan heb je het dus niet meer alleen over kleur, maar ook over stijl. Ik doe ook stijlanalyses. Daarbij verleggen we de focus van de buiten- naar de binnenkant en kijken we naar iemands persoonlijke stijl. Dat is eigenlijk een soort optelsom van je innerlijk, je uiterlijk plus de situatie waar je je voor kleedt (bijv. vergadering, receptie) en de rol die je hebt (voorzitter, feestganger). Als die verschillende 'variabelen' in harmonie zijn, kun je op je hart vertrouwen, want dan wordt het warm als je in de spiegel kijkt!'

    Jezelf zijn én er prachtig uitzien
    'Het ontwikkelen van een puur persoonlijke stijl is niet voor iedereen even makkelijk. Vaak hebben mensen nog wel een beeld van hoe je gekleed hoort te zijn in een specifieke situatie; bijvoorbeeld: geen sweater, maar een colbertje bij een chique receptie; maar weten ze niet hoe ze zichzelf in die 'passende' kleding uit kunnen drukken. Met andere woorden: Ze kunnen in de gegeven situatie zichzelf niet zijn in hun kleding. En dat voelt nooit fijn. Wil je daar wat aan doen, dan moet je wél eerst weten wie je bent en wat je wil uitstralen. Dat is het thema van mijn 'Met Hart en Ziel traject'. Die consulten zijn vaak heel ontroerend; klanten ontdekken heel 'nieuwe' kanten van zichzelf en vinden zichzelf soms voor het eerst mooi! Om te beginnen mogen ze uit een lijst met 85 kwaliteiten een selectie maken: wat past allemaal bij jou en wat wil je van jezelf tot uitdrukking brengen? Uiteindelijk mondt dat uit in drie kernkwaliteiten. Daar gaan we op allerlei manieren beelden bij zoeken. Kort samengevat gaan we samen iemands kernkwaliteiten, maar ook iemands verschillende kanten, vertalen in kleur, contrast, vorm en stof. (Zie tekst kader hieronder.) Waar de kern van de mens zichtbaar wordt, ontstaat altijd schoonheid. De wereld wordt er alleen maar mooier en kleurrijker op als je laat zien wie je werkelijk bent.'

    Om zelf thuis te doen
    Het Hart en Zieltraject: op zoek naar uw eigen stijl
    Tekst Arianne Collee

    Stap 1
    Stel uzelf serieus de vraag: welke drie kwaliteiten zijn heel belangrijk voor me, wat moet altijd zichtbaar zijn in mijn kleding, ongeacht de situatie en hoe ik mij voel? Het werkt waarschijnlijk het prettigst om er eerst wat op los te associëren en een hele rits kenmerken op te schrijven en vervolgens te gaan selecteren. Een voorbeeld van het resultaat zou kunnen zijn: vrouwelijk, onconventioneel, krachtig.

    Stap 2
    Probeer vervolgens uw drie kernkwaliteiten nader te omschrijven. Het bovenstaande voorbeeld zou als volgt uitgewerkt kunnen worden:
    Vrouwelijk = zacht, warm, romantisch
    Onconventioneel = speels en eigenwijs
    Krachtig = stoer, ondernemend, daadkrachtig
    Het gaat bij de uitwerking om de persoonlijke invulling van uw drie kernkwaliteiten in beeld te krijgen. De term 'vrouwelijk' kunt u namelijk ook totaal anders invullen, zoals: elegant, uitdagend en sexy.

    Stap 3
    Probeer nu de omschreven kwaliteiten met bijbehorende preciseringen op uw persoonlijke manier te vertalen in kleur, contrast, vorm en stof. Beelden uit tijdschriften kunnen hierbij inspireren. Knip allerlei soorten plaatjes uit (van kleding tot tuinmeubilair en beddengoed) die passen bij de sfeer van uw kernkwaliteiten plus preciseringen. Hieronder weer een voorbeeld. Hoe vertaal je 'onconventioneel' met de connotatie 'speels' (slechts één connotatie om het overzichtelijk te houden!):
    Kleuren: heldere kleurtjes bij elkaar, weinig neutrale tinten, kleine patronen gecombineerd met effen kleuren.
    Contrast: niet al te groot.
    Vorm: modellen met kleine, grappige details, makkelijk zittende kleding, maar niet wijd of vormloos.
    Stof: frisse of bijvoorbeeld aaibare stoffen.


    Stap 4
    Nadat u alle kernkwaliteiten heeft vertaald, gaat u combineren. Nu wordt het spannend! Want hoe combineert u bijvoorbeeld preciseringen als 'deskundig en gezaghebbend' met 'speels' en 'vrouwelijk'? Soms zult u het in kleine elementen moeten zoeken. Het deskundig/gezaghebbende kunt u vertalen in het gebruik van één of meer donkere kleuren, contrastrijke combinaties en strakke vormen, het speelse kan er in gebracht worden door toevoeging van kleurrijke accessoires (broche of mouwophouders bijvoorbeeld), het vrouwelijke zou u toe kunnen voegen met onder andere oorbellen, een mooie sjaal, maar ook een donker gekleurd, goed gevormd én aaibaar vest.

    Denk trouwens niet dat u in één week uw garderobe kunt/moet veranderen. Uzelf zichtbaar(der) maken is een heel proces en gaat stapje voor stapje. Vaak komt u al een heel eind door anders te gaan combineren met wat al in de kast hangt en kleine elementen toe te voegen. Succes!

    01-05-2006

    Terug naar boven


    'Je kleding kun je in de winkel kopen, je stijl niet'
    Source: Textiel Plus, september 2004, tekst Coco Bouwmeester
    'Eva Hollander, image consultant' staat op het visitekaartje dat ze me geeft aan het eind van ons gesprek. Maar toen wist ik al dat 'image' staat voor kleur, kleding en stijl. 'Want' zegt Eva, 'image doet het niet in Nederland, daar denkt men al gauw doe maar gewoon en steek vooral je kop niet te ver boven het maaiveld'.
    Veel mensen weten inmiddels of ze een lente-, zomer-, herfst- of wintertype zijn. Een indeling die gebaseerd is op uiterlijke kenmerken als de kleur van huid, haar en ogen.
    'Die kleuren kunnen qua uiterlijk oké voor je zijn, maar tegenover dat uiterlijk staat je innerlijk. Waar laat je dat? Hoe voel je je in de kleding en kleuren die je draagt? Voor mij is de kern van mijn beroep: hoe kan ik het innerlijk van een mens helpen zichtbaar maken?'

    Benadrukken of verdoezelen
    Eva geeft persoonlijke adviezen, lezingen en workshops, waarin ze laat zien welke invloed kleding en kleur hebben op het uiterlijk en het innerlijk. Daarbij richt zij zich niet op de indruk die je wilt maken op anderen, maar wel op welke aspecten van je persoonlijkheid je tot uitdrukking wilt laten komen. 'Van welke kleuren fleur je op? Bij Art of Image kan ik persoonlijke kleurenwaaiers voor mensen laten samenstellen. Ik kijk naar de stijl van de kleding, wat past bij jou? Grote kragen, geen kragen, getailleerd? Ben je een type voor zijde, wol of linnen? Hoe valt die stof? Wil je specifieke punten in je uiterlijk benadrukken of verdoezelen? Hoe kunnen accessoires daarbij helpen? Natuurlijk is de keuze van wat je aantrekt vaak afhankelijk van de situatie: een receptie, een begrafenis of lekker thuis op de bank, maar in elke situatie kun je kiezen hoe je er uit wilt zien en wat je wilt overbrengen. Ik spreek dan ook liever niet over je aanpassen aan de situatie, maar je moet er natuurlijk wel inpassen'.

    Met hart en ziel
    Stralend vertelt ze over haar vak. De gedachten dat het mensen wel op kosten jaagt ontkent ze beslist. 'Er wordt vaak gedacht dat dit soort adviezen uitsluitend is weggelegd voor de happy few, maar dat is onzin. Je hoeft geen pakje van Dior aan te trekken om er goed uit te zien. Integendeel, ook bij de Hema en in tweedehandswinkels kun je heel goed slagen. Als je maar weet wat bij je past en waar je je goed in voelt. Mijn motto is niet voor niets: met hart en ziel in je kleren!'

    01-03-2006

    Terug naar boven


    Kleuren en kleding moeten niet afleiden, maar juist de méns zichtbaar maken
    Source: Over Gewicht Magazine, september 2004 , tekst: Josephine Krikke
    Zakenmannen hebben niet voor niets een dicht overhemd en een stropdas

    Kleurstyliste Eva Hollander wil met kleur en kleding de binnenkant van mensen naar buiten brengen. Ze kijkt onder andere naar het silhouet van de klant en hoe dat zo mooi mogelijk tot zijn recht kan komen. 'Dat lukt niet als je alles verbergt achter lappen stof'.

    Je bent het waard om gezien te worden. En kleding kan daarbij voor een mooie uitstraling zorgen. Kleding is ons middel om natuurlijke, persoonlijke schoonheid te laten zien. Met dit uitgangspunt geeft Eva Hollander advies over kleur, stijl en kleding. De grote kast in haar Stijlstudio ligt vol met gekleurde stoffen, alle kleuren make-up en boeken met haarkleuren, van pikzwart tot hoogblond. Eva wil mensen laten ontdekken hoe zoiets dagelijks als kleding en kleur je kracht en plezier kunnen geven.

    Henny Stoel
    Bij een persoonlijk kleuradvies kijkt de kleurstyliste eerst naar huid, haar en ogen. Ze zet me voor een enorme spiegel en doet een soort tl-licht aan dat daglicht geeft. 'Het is heel belangrijk om bij daglicht naar kleuren te kijken. Belachelijk dat er in pashokjes meestal verkeerd licht is.'
    Ze legt een witte doek om mijn schouders, alsof ik bij de kapper zit. Zes lappen stof, met ieder een reeks verschillende kleuren, haalt ze achter mijn hoofd langs. Twee lappen trekken zoveel aandacht, dat ze de focus weghalen van het gezicht. Dat is niet de bedoeling, zegt Eva. ëKleuren, kleding, haar en accessoires moeten jouw persoonlijkheid meer naar voren brengen. Ze moeten niet afleiden maar juist de méns zichtbaar maken. Mensen moeten het niet over je leuke jasje hebben, maar ze moeten zeggen: wat zie jìj er leuk uit.' Bij nieuwslezeres Henny Stoel is dat niet in balans, vindt Eva. 'Je ziet geverfde haren, en Henny zit eronder.'
    Van de twee andere lappen die Eva achterlangs haalt, zorgt er één voor een bleke uitstraling, met enorme kringen onder de ogen. 'Dat geel en die camel-kleuren passen niet bij jou', zegt Eva. Lachend voegt ze toe: 'Die kan je aantrekken als je naar de bedrijfsarts moet.' Eva is er snel uit: mijn persoonlijke kleurharmonie is 'gedempt koel'. Daar passen kleurencombinatie bij die de klant op een kaartje meekrijgt, afkomstig uit een collectie van 22 kaarten. Als de kleuren van een kledingstuk en de kaart in elkaar overlopen, past het in mijn kleurharmonie. 'Vermijd alle heldere, harde kleuren', staat er onder andere op mijn kaartje. En: 'kies gedempte kleuren met blauwe ondertoon'. Naast de 22 kaarten zijn er ook individuele kleurenwaaiers, op maat gemaakt met de 42 beste kleuren van de klant.
    Na het vaststellen van de kleuren die bij jou passen, laat Eva kleurencombinaties zien en geeft ze tips voor het haar en de make-up. Ook laat ze zien welke contrastwaarden bij je passen. Zwart en wit zijn te grote contrasten bij mij. In plaats van zwart kan ik beter voor grijstinten kiezen. Een kleur is nooit fout, benadrukt de styliste. 'Als je zin hebt in een kleur, doe er dan iets mee. Als je vrolijk wordt van oranje, maar die kleur staat je niet goed, dan kan je het bijvoorbeeld als ondergoed dragen. Of leg een bloem in die kleur op je bureau.'

    Communicatie met kleding
    Kleding en kleuren zijn belangrijk bij communicatie, vertelt Eva. 'Als je bij een vergadering geen opdrachten naar je toe wilt trekken, moet je een niet al te opvallende kleur dragen.' Veel aandacht besteedt ze dan ook aan wat mensen willen laten zien. Wil je op de voorgrond, of juist op de achtergrond, ben je een leidinggever, of juist niet? Bij elke vorm van communicatie past een andere stijl. In een apart traject (het 'Hart en zieltraject') coacht Eva mensen bij het in kaart brengen van al hun verschillende kwaliteiten en het vertalen hiervan naar kleuren, stoffen en modellen.
    Niet alleen kleur is belangrijk, ook de stof en het model kunnen meer schoonheid zichtbaar maken. Als je er bijvoorbeeld moe van bent dat iedereen bij jou zijn hart uitstort, dan kan het helpen om kleding met een hogere sluiting te dragen. 'Zakenmannen lopen niet voor niets met een dicht overhemd en een stropdas rond', lacht Eva.

    Caribische swing
    Een stijlconsult betekent ook kijken naar lichaamsvormen. Kwaad wordt Eva bijna, als de grote-matenmode in de winkels ter sprake komt. 'Er wordt zoveel verhuld, er worden zo vaak enorme lappen stof verkocht. Terwijl juist een beetje tailleren een veel beter resultaat kan opleveren.' Wat er precies moet gebeuren is bij iedereen weer anders, want elk lichaam heeft andere rondingen. Soms moet je langs de kleermaker gaan of achter de naaimachine gaan zitten om er precies jouw 'ding' van te maken. Eva adviseert bijvoorbeeld een split aan de zijkant in een hemdje te maken. Of een t-shirt te nemen met een ronde rand aan de onderkant. 'Dat oogt zachter dan zoín rechte onderkant.'
    Klanten lopen bij haar altijd een rondje door de huiskamer. 'Ik wil weten hoe mensen bewegen, want dan kan ik zien welke stoffen daarbij corresponderen.' Eva glundert als ze praat over de forse Surinaamse vrouwen die ze op de markt ziet lopen. 'Alles deint mee op hun Caribische swing.' Die trots, daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren, vindt ze. Ze zal nooit adviseren dat mensen moeten afvallen. 'Mensen moeten er nu mooi uitzien, op dit moment. En alles is met kleding te bereiken.'

    Op een bijscholingscursus leerde de stijlconsulente dat ze bij dikkere mensen op andere praktische zaken moet letten dan bij dunnere. Zo hebben mensen met grote maten vaak last van dijen die tegen elkaar aanschuren, een hogere zweetontwikkeling, een volle boezem. 'Maar vrouwen zijn rond, hoe dan ook. We creëren een melodielijn: ik kijk naar hun silhouet en hoe dat zo mooi mogelijk tot zijn recht kan komen. Dat lukt niet als je alles verbergt.'
    Ze geeft het voorbeeld van een vrouw met een 'appelfiguur': rond van boven en met dunne benen. 'Ze heeft een enorme bos mooie krullen, maar die heeft ze rondom haar hoofd hangen. Het haar opsteken maakt het gezicht al meteen langer.' Snel schetst ze op papier wat een jasje ('niet dichtdoen!') en een mooiere halslijn met de vrouw doen. 'Vaak willen mensen die stevig zijn van boven maar die wel slanke benen hebben, hun benen heel erg accentueren. Zorg dat het geen plotselinge overgang ontstaat.' Een extra laag met lengte, zoals een rokje, lang hemdje of een tuniek over de broek, kan daarbij helpen. Zelfs op de tekening is het effect zichtbaar. 'De verhoudingen zijn het belangrijkst', benadrukt Eva. 'Vermijd fifty-fiftyverhoudingen. En probeer lengte toe te voegen, geen breedte.'

    Thuis oefenen
    Jezelf iets nieuws aanleren gaat vaak niet van het ene op het andere moment. Eva heeft het zelf ervaren. 'Ook bij mij heeft het jaren geduurd voordat ik mij lekker in mijn lichaam voelde en mijn kledingkast op orde was.' Nieuwe kleuren en nieuwe vormen, sommige mensen treden er niet zomaar mee naar buiten. 'Je kunt eerst thuis oefenen, in veiligheid. Zo ervaar je de verandering van het lichaam. Ik help mensen om dat naar buiten te brengen, om te zoeken naar hun eigen weg. Want kleding is als een tweede huid.'

    TIPS

  • Verticale accenten doen je slanker ogen: bodywarmer of jasje open dragen, splitje in de zijnaad van tshirt of blouse, lange ketting of sjaal.
  • Koop of maak een t-shirt met een ronde onderkant, dat oogt zachter dan een rechte.
  • Vermijd fifty-fiftyverhoudingen, draag bijvoorbeeld liever langere of kortere bovenkleding
  • Met een gezicht met ronde vormen zullen ronde lijnen meer in harmonie zijn
  • Met een gezicht met rechte vormen zullen rechte lijnen meer in harmonie zijn
  • Een kleur is nooit fout. Als je het nodig hebt, trek het desnoods aan als ondergoed, of leg een bloem in die kleur op je bureau.
  • Denk na over wat je van jezelf wilt laten zien en pas je stijl daar op aan
  • Probeer niet alles te verbergen, maar creëer een harmonielijn. De melodielijn van vrouwen is meer golvend, die van mannen meer recht.

    03-01-2006

    Terug naar boven